Descoperă Oameni si locuri

David, simbolul neprețuit al Florenței

Pentru cunoscătorul și iubitorul de artă, David reprezintă unul dintre simbolurile neprețuite ale Florenței, o capodoperă indiscutabilă a artei și istoriei florentine, una dintre cele mai mari ale Renașterii italiene, cea mai frumoasă dintre toate operele marelui geniu Michelangelo Buonarroti.

David este astăzi și parcă a fost dintotdeauna una dintre cele mai admirate creații ale lui Michelangelo, fiind vizitată de milioane de turiști în fiecare an. David s-a născut din mâinile iscusite ale lui Michelangelo, din truda și harul său nemărginit, între anii 1501 și 1504, când marele artist florentin a reușit să dea „viață” unui bloc de marmură albă de Carrara, abandonat de alți sculptori, după mai multe încercări eșuate ale acestora de a realiza figura gigantică a unui profet, care urma să fie instalat în Catedrala Santa Maria del Fiore (Domul din Florența).

David, de Michelangelo Bounarroti – Galleria dell’Accademia din Florența

După ce blocul de marmură a fost abandonat mai mulți ani în curtea Operei del Duomo din Florența, Michelangelo a fost ales dintre alți artiști pentru a-l crea pe David, la 16 august 1501. Astfel a fost realizată o capodopera a Renașterii, una dintre cele mai apreciate, o statuie înaltă de 4,34 metri, care îl reprezintă pe eroul biblic David în poziție de luptă, sfidându-l pe uriașul Goliat și pregătit să arunce cu praștia a cărei curea se poate observa peste umărul stâng. Statuia a fost expusă inițial în Piazza della Signoria din Florența, dar a fost mutată în anul 1873 în Galleria dell’Accademia din Florența, pentru a fi protejată împotriva intemperiilor și a actelor de vandalism.

David – copie expusă în Piazzale Michelangelo din Florența

Turistul îndrăgostit de frumusețile Italiei, de arta, comorile și capodoperele sale știe că Florența este cel mai potrivit loc pentru a-și întâlni și împlini această iubire. Căutând fără prea multă trudă, el îl va găsi aici pe David înfățișându-se măreț în mai multe locuri din oraș, chiar dacă nu în varianta sa originală. În superba Piazza della Signoria, se află o copie a lui David, chiar la intrarea în grandiosul Palazzo Vecchio, palatul cu o istorie impresionantă, astăzi sediul Primăriei din Florența, dar și muzeu ce cuprinde colecții de artă de o imensă valoare. Urcând spre unul dintre cele mai înalte puncte ale orașului, spre Piazzale Michelangelo, statuia lui David poate fi reperată de la distanță dominând întreaga piață. Din mijlocul piațetei, scrutând orizonturile întinse ale Florenței, David veghează parcă asupra acesteia, binecuvântând orașul cu amintirea eternă a marelui Michelangelo și a talentului său.

David- copie expusă în fața Palazza Vecchio, Piazza della Signoria – Florența

Câteva aspecte mai puțin știute despre statuia lui David

1. În lume se găsesc mai multe copii

Pe lângă cele două copii ale statuii lui David, cea din Piazza della Signoria și cea din Piazzale Michelangelo din Florența, statuia a fost reprodusă și expusă în locuri, piețe și muzee din întreaga lume, de la Londra (Anglia) până în Kentucky (SUA).

2. Brațul drept este mai mare

Privitorul atent va observa un detaliu interesant ce îi poate scăpa la prima vedere. Brațul drept al statuii lui David este mai mare în raport cu întregul corp, un defect aparent, explicabil însă prin faptul că, în Evul Mediu, un om puternic, plin de forță era numit „fortis manu” (mână puternică).

3. I-au fost rupte un braț și un deget

De-a lungul anilor, statuia lui David a cunoscut mai multe accidente și incidente care i-au afectat partial și temporar integritatea. Pe 26 aprilie 1527, statuia a fost cel mai grav avariată, brațul stâng fiindu-i rupt în trei locuri. Atunci, mai mulți florenini sătui de dominația aspră a familiei Medici, s-au răsculat împotriva acesteia pentru a-i declara rebeli. Protestatatri adunați în Piazza della Signoria (aici era expusă statuia originală la acea vreme) au început să arunce cu mobilier în soldații care încercau să restabilească ordinea în piață. Un scaun a lovit brațul stâng al statuii lui David rupându-l în trei bucăți. Acestea au fost recuperate de Giorgio Vasari împreună cu prietenul său, Francesco Salviati, în anul 1543, iar la ordinul lui Cosimo I de Medici, brațul stând a lui David a fost restaurat.

Un alt incident a avut loc în anul 1991, când un bărbat, aparent cu tulburări psihice, a lovit cu un ciocan unul dintre picioarele statuii rupându-i un deget. Bărbatul a mărturisit ulterior că modelul unui pictor venețian din secolul al XVI-lea i-a ordonat să facă acest lucru.

4. Cântărește aproape 6 tone

Având o înâlțime de 4,34 metri (5,17 metri împreună cu soclul) și fiind în totalitate realizat din marmură de Carrara, greutatea lui David este una impresionantă – aproape 6 tone, greutatea a 80 de persoane adulte.

5. Este considerat simbolul Florenței

Faimosul caracter orgolios și independent al florentinilor și-a găsit în David simbolul reprezentativ cu care Florența se identifică de secole, ca izbândă a omului puternic (David) în fața tiranului (Goliat).

6. Marmura originală era ruptă

Uriașul bloc de marmura de Carrara pe care Michelangelo l-a folosit pentru David fusese serios cioplit și avariat cu cincizeci de ani mai devreme de un anumit Agostino Duccio, care a l-a abandonat în cele din urmă. Desi bucata de marmură era atât de afectată încat nici un alt sculptor nu a mai vrut să o folosească, Michelangelo nu s-a descurajat si a acceptat provocarea de a o sculpta realizându-l pe David.

7. Proporțiile nu sunt perfecte

Nu doar mâna dreaptă a lui David, dar sunt si alte parti ale corpului său care în realitate nu au proporții perfecte. Nu este vorba de o greșeala, întrucât Michelangelo a mărit sau a redus cateva elemente intenționat, pentru a sublinia câteva particularități si a lăsa altele în plan secund. Scopul a fost acela de a reda un David puternic și expresiv.

8. Îi lipsește un mușchi

Pentru privitori, mai ales pentru admiratorul de rând, David poate părea perfect. Și totuși, ochiul înzestrat al specialistului a descoperit, pe lângă disproporțiile deja amintite, o mică imperfecțiune, lipsa unui detaliu care pentru marea majoritate dintre noi ar fi trecut neobservată. Doi profesori de anatomie – Massimo Gulisano si Pietro Bernabei de la Universitatea din Firenze, au evidențiat în timpul unei conferințe un gol pe partea dreapta a spatelui, între spina dorsală si scalp. Ulterior s-a demonstrat că nici acest lucru nu a fost întâmplător sau o altă greșeală, după cum s-ar fi putut crede. Într-o scrisoare în care afirma că: „din cauza unui defect al blocului de marmură muschiul nu putea fi reprodus” s-a demosntrat că Michelangelo știa de acest mic detaliu al operei sale.

De fapt, așa cum s-a demonstrat de la crearea sa și până în zilelel noastre, lui David nu-i lipsește nimic pentru a fi desăvârșit, pentru a fi considerat o capodoperă a artei, apreciată și admirată de o lume întreagă. Privindu-l de aproape înălțându-se în holurile înalte ale Galleria dell’Accademia, David pare ireal, uimitor, creat sau venit dintr-o altă lume, una a geniilor celeste nemuritoare, îndepărtată sau cu mult diferită de cea a noastră, a muritorilor de rând.

Articole similare

Niciun comentariu

Lasă un comentariu